در نسل ششم صنعت بازی بود که مایکروسافت رسما خود را به عنوان یک رقیب جدی برای سونی و نینتندو معرفی کرد.
ردموندی ها میدانستند که برای جاخوش کردن در دل مخاطبین این صنعت نیاز به عناوین انحصاری و System Seller (عنوانی که منجر به فروش کنسول شود) دارند.
بازی فوق العاده ی Halo: Combat Evolved ماحصل این رویکرد مایکروسافت در بدو ورودش به هنر هشتم بود. اثری که هم ناجی XBOX شد و هم مسیر شوتر های اول شخص را برای همیشه تغییر داد.
هرچند کنسول اکس باکس دارای عناوین انحصاری متفاوتی است اما مجموعه بازی های Halo همانند نقشی که مجموعه God of War برای سونی دارد، نماد برند XBOX به شمار میروند.
این مجموعه که وارد سومین دهه از عمر خود شده، مسیر پر فراز و نشیبی را برای رسیدن به جایگاه امروز خود طی کرده است.
با ما همراه باشید تا 10 مورد از حقایق این سری را بیان کنیم و بیشتر با پشت پرده ی این فرنچایز محبوب مایکروسافت آشنا شوید.
شماره 1: کتاب های Halo
شناخت اکثر ما از Halo تنها به بازی های منتشر شده از این مجموعه محدود میشود.
اما جالب است بدانید کتاب های زیادی از Halo به دست چاپ رسیده است و این مجموعه، جهانی را که در قالب بازی ها به تصویر کشیده است را در این مجموعه کتاب ها گسترده تر کرده و داستان های شنیده نشده ای از آن را روایت میکند.
رمانهای Halo فروش بسیار خوبی را تجربه کرده اند و نویسندگان مطرحی نویسندگی و اقتباس آنها را بر عهده داشته اند.
شماره 2: اولین عنوان Halo در ابتدا قرار نبود یک شوتر اول شخص باشد.
با اینکه همهی ما اینروزها Halo را به عنوان یکی از مهمترین مجموعه های شوتر تاریخ میشناسیم اما جالب است بدانید که اولین نسخه ی Halo در ابتدا قرار نبود یک شوتر اول شخص در انحصار کنسول XBOX باشد.
سازندگان بازی یعنی Bungie Studio در ابتدا مشغول توسعه ی یک عنوان استراتژی برای کامپیوترهای مک بودند.
اما با ورود رسمی مایکروسافت به صنعت بازی و خریده شدن استودیو بانجی توسط آنها، معادله به کلی تغییر کرد.
هرچند این عنوان با تأخیر زمانی برای کامپیوتر های مک هم در دسترس قرار گرفت.
پس از سالها، عنوانی از مجموعه ی Halo در سبک استراتژی با نام Halo Wars منتشر شد.
شماره 3: بازی Halo 2 در طول روند توسعه ی خود دچار تحولاتی اساسی شد.
استودیو بانجی برای اطمینان از کیفیت نهایی عنوان Halo 2، تمام آنچه که در نمایش E3 سال 2003 به نمایش گذاشته بود را دور ریخت و روند توسعه ی بازی را با engine جدیدی از سر گرفت و توسعه ی بازی عملا دچار ریبوت شد.
به دلیل مشکلات به وجود آمده و محدودیت زمانی، عنوان Halo 2 طی کرانچ کاری سنگینی در استودیو بانجی به تولید رسید.
اما نتیجه ی نهایی ثابت کرد تمام ریسک های متحمل شده ارزشش را داشتند و بانجی استودیویی کاملا قابل اتکاست.
شماره 4: صداپیشه ی Cortana و شخصیت Princess Peach یک نفر بوده است!
خانم Jen Taylor که سالهای سال است به عنوان صداپیشه ی هوش مصنوعی دوست داشتنی سری Halo یعنی کورتانا شناخته میشود، صداپیشگی شخصیت Princess Peach از سری افسانهای Super Mario را هم بر عهده داشته است.
جن تیلور در آخرین نسخه ی این مجموعه یعنی Halo Infinite نیز به ایفای نقش پرداخته است.
جالب است بدانید که این صداپیشه ی دوست داشتنی، در آثار محبوب دیگری مانند Left 4 Dead 2 نیز ایفای نقش کرده است.
شماره 5: فیلم سینمایی Halo
در سال 2005 بود که اطلاعاتی از تولید فیلم سینمایی Halo به کارگردانی Neill Blomkamp (کارگردان فیلم هایی همچون District 9 و Gran Turismo) منتشر شد.
اکران این فیلم سینمایی برای سال 2007 میلادی برنامه ریزی شده بود اما به دلیل نگرانی های به وجود آمده پیرامون این پروژه، در سال 2006 خبر کنسل شدن این عنوان به طور رسمی منتشر شد.
شاید با توجه یه کیفیت فیلم های اقتباسی از بازی ها در آن روزها، کنسل شدن این فیلم خیلی هم ایده ی بدی نبود.
شماره 6: حقیقت پشت پرده خلق اسپارتان ها
یکی از رمان های منتشر شده از سری هیلو به نام Halo: Fall of Reach صراحتا نشان میدهد که اسپارتان ها (مسترچیف و همنوعانش) در کودکی دزدیده شده و جهت آموزش به یک پایگاه مخفی نظامی منتقل شده اند.
تعلیماتی که آنها در این پایگاه دیدند باعث شد تا به ابرسربازانی چیره دست و قدرتمند تبدیل شوند تا سپس با تغییرات ژنتیکی ویژگی هایی که طی نسخه های مختلف سری شاهدش بوده ایم مانند جثه ی بزرگتر، هوش بیشتر و… را به دست آورند.
شماره 7: اضافه شدن پسوند Combat Evolved ایده ی مایکروسافت بود.
جالب است بدانید که بازی Halo: CE در ابتدا قرار بود بدون هیچ پسوند خاصی و تنها تحت عنوان Halo به انتشار برسد.
اما مایکروسافت بر این باور بود که این نام به تنهایی قادر به متمایز کردن Halo از سایر شوتر های نظامی بازار نیست.
ایده ی اضافه شدن این پسوند از همان ابتدا مورد مخالفت جمعی از تولید کنندگان اثر قرار گرفت اما در نهایت زور تیم مارکتینگ مایکروسافت چربید و اولین نسخه ی Halo با پسوند Combat Evovled منتشر شد.
شماره 8: حجم بسیار زیاد دیالوگ های Halo 3!
عنوان Halo 3 از دید بسیاری از مخاطبین این فرنچایز به عنوان نقطه اوج و بهترین نسخه ی سری در نظر گرفته میشود.
این اثر در کنار داستانی جذاب و کاتسین های با کیفیت، با پیشرفت در بخش های مختلف و همچنین به بهترین نحو به اجرا در آوردن المان های محبوب گذشته ی سری، به یکی از مهمترین آثار کل تاریخ صنعت بازی تبدیل شد.
جالب است بدانید که نویسندگان استودیو بانجی برای این عنوان بیش از 35 هزار خط دیالوگ نوشته بودند!
این امر باعث شده که شاهد دیالوگ های زیاد و متنوعی از سوی کرکتر های مختلف بازی چه در قالب کاتسین ها و چه در قالب گیمپلی باشیم.
شماره 9: استودیو بانجی زبان مخصوصی را برای Eliteها طراحی کرد.
بانجی تصمیم گرفت که برای افزایش بار هویتی جهان Halo، زبان مخصوصی را برای نژاد Eliteها در نظر بگیرد.
شیوه ی ابداع این زبان خاص بدین صورت بود که اعضای استودیو عبارات انگلیسی را با سرعت بالایی ضبط و سپس با وارونه کردن آنها کلمات و عبارات جدید را خلق کرد.
آنها همچنین به همین ترتیب ترفند های متفاوتی را برای نژاد های متفاوت جهان Halo در نظر گرفتند.
10: بازی Halo: CE در ابتدا قرار نبود که حالت چند نفره داشته باشد.
به دلیل تغییرات اساسی پروسه ی تولید بازی و تغییر ژانر آن از یک بازی استراتژی به یک شوتر اول شخص، توسعه دهندگان بازی به دلیل محدودیت زمانی و مالی تصمیم گرفتند که ویژگی بخش چند نفره را در پروسه تولید دخیل نکنند.
اما دو تن از توسعه دهندگان بازی Oni (عنوانی که توسط بانجی توسعه یافت و توسط Rockstar Games منتشر شد) تصمیم گرفتند که بخش چند نفره ی بازی Halo: CE را احیا کنند.
در نهایت مراحل تکمیلی ساخت بخش چند نفره بازی تنها دو هفته قبل از انتشار رسمی بازی به اتمام رسید.